Posted on

Podcast | Lupta cu valabilitatea fara chimicale dubioase

Sunt tare frustrat legat de valabilitatea produselor Ohvaz. Ca idee, noi livram cateva mii de comenzi pe luna, iar rata noastra de comenzi fara probleme este undeva la 98%. Totusi, acei 2% conteaza foarte mult pentru mine. Mi se rupe inima de fiecare data cand aud de la un client ca i-au expirat borcanele de ovaz sau de chia inainte de termen. Facem urmatoarele 3 chestii ca sa rezolvam…

extras din podcast

Am decis sa povestesc mai pe larg tot ce se intampla la Ohvaz fiindca sunt enorm de multe lucruri care, cred eu, merita zise. Nu am de gand sa astept invitatii la tot felul de interviuri sau podcasturi asa ca vorbesc direct cu tine. Scopul e unul singur – sa intelegi mai bine ce se intampla in spatele usilor, de obicei inchise.

Am de gand sa iti povestesc despre intrarea in hipermarketuri si cum au decurs discutiile, cum concepem retetele in materie de macronutrienti, cum setam preturile, lucruri nevazute in industria alimentara, de ce postez pe TikTok, de ce am concediat o parte din colegi si multe altele.

Poti asculta episodul mai sus sau poti citi varianta scrisa mai jos:

Sa fie super gustos, bio, eco, fara conservanti, dar sa nu expire repede. Salut, sunt cristian barin, fondatorul Ohvaz. Ohvaz este un brand 100% romanesc care produce budinca de ovaz, limonada, biscuiti de ovaz si alte bunatati. Toate fara zahar adaugat, chimicale dubioase sau ingrediente pe care eu nu le-as consuma.

Sunt tare frustrat legat de valabilitatea produselor Ohvaz. Ca idee, noi livram cateva mii de comenzi pe luna, iar rata noastra de comenzi fara probleme este undeva la 98%. Totusi, acei 2% conteaza foarte mult pentru mine. Mi se rupe inima de fiecare data cand aud de la un client ca i-au expirat borcanele de ovaz sau de chia inainte de termen.

De ce uneori expira budincile de ovaz sau chia inainte de termen?

Adesea borcanul nu se videaza corect din cauza capacelor. Colegul care opereaza utilajul respectiv trebuie sa fie super vigilent fiindca e usor sa nu iti dai seama ca borcanul nu s-a vidat. Asta se intampla din cauza capacelor – uneori au o calitate indoielnica.

Apoi mai apar probleme in timpul transportului, plus multe alte posibile cauze. Cert e ca intreaga echipa se straduieste foarte mult – nu lucram cu stoc, facem totul proaspat, igiena e excelenta, sterilizam totul, dar cu toate astea – tot se intampla. Este atat de frustrant.

Pe de-o parte e normal – sunt produse naturale, bazate pe lapte de migdale, fara conservanti. Normal ca expira repede. 6-7 zile e foarte rezonabil. Iar daca nu le tii la rece in permanenta, normal ca termenul scade semnificativ. Cu toate astea, nu ne ascundem in spatele acestui lucru. Ne uitam mereu la ce putem face mai bine.

Clientul plateste bani buni, munciti, ca sa se bucure de toate produsele din comanda. Faptul ca nu reuseste sa faca asta duce la o mare dezamagire, atat pentru client, cat si pentru noi. Nici nu conteaza motivele. Da, uneori intarzie curierul, da, uneori frigiderul clientului e mai slabut si are o temperatura nepotrivita, da, uneori produsele sunt tinute afara cateva ore, apoi sunt bagate la rece.

Sunt multe posibile explicatii. Dar de fiecare data opresc aceste conversatii din laborator. Echipa e frustrata, cauta explicatii, dar mereu duc discutia catre zona asta: ce putem face?

Recent am gasit un tehnolog foarte ok si am inceput sa lucram. Inainte sa intru in detalii iti zic de ce nu am facut asta anterior – fiindca nu aveam bani. Nici acum nu stam grozav, dar simt ca trebuie sa facem ceva, chiar daca nu e o problema imensa.

3 metode prin care vrem sa prelungim valabilitatea (fara chimicale dubioase)

Bun iata ce se intampla: avem cateva zone la care lucram asa incat sa prelungim termenul de la 6-7 zile la 2-4 saptamani. Mai intai o sa vidam fiecare borcan cu niste capace mai bune. De ce vidare? Prin extragerea aerului, ar trebui sa castigam cateva zile de valabilitate. Lipsa aerului din borcan ar trebui sa intarzie fermentarea.

A doua actiune – vrem sa imbunatatim toate procesele – asta inseamna viteza mai mare, sterilizarea ustensilelor si a spatiului, optimizarea proceselor prin ajutorul acestui specialist in industria alimentara. In final, a 3-a actiune: vrem sa pasteurizam produsele la o temperatura joasa, tot asa, sub indrumarea specialistului.

Toate aceste lucruri sper sa duca la prelungirea valabilitatii fara sa folosim chimicale dubioase. Dar uite problema esentiala – cand aplici aceste procese, produsul sufera. Concret, cand vidam, se formeaza un gol in mijlocul budincii si pare ca cineva a mancat din el. nu arata deloc bine, zici ca cineva a furat cateva linguri de produs din mijlocul lui.

La anumite arome, pare ca borcanul a fost amestecat de cineva in dusmanie. Unde in mod normal ar trebui sa ai o patura subtire de topping sau fulgi frumosi de migdale, dupa vidare, zici ca a explodat o grenada in borcan. Asta pe de-o parte.

Pe langa aspect, la temperaturi de peste 60 de grade, necesare pentru pasteurizare, produsul isi schimba gustul. Daca pui scortisoara sau vanilie, ea nu se mai simte deloc. Apoi textura in sine se transforma in ceva complet strain. Unde in mod uzual budinca de ovaz se aseamana foarte mult cu orezul cu lapte, dupa pasteurizare, se transforma in … pandispan ud. Nu cred ca asta e termenul potrivit, dar, pe scurt, e ceva ce mie nu imi place.

Eu, ca si client, nu as fi multumit cu asta. Am marit cantitatea de lapte, am marit semnificativ concentratia de migdale din lapte, am folosit alt tip de fulgi de ovaz, plus multe alte teste. Nu ne iese. Rezultatul final este ciudatel. E greu sa convingem romanii sa manance ovaz cu textura actuala. Ori daca noua, la Ohvaz, nu prea ne place ce iese dupa pasteurizare, atunci e clar ca nu suntem pregatiti de aceasta schimbare.

Din fericire budinca de chia raspunde foarte bine. Trimitem mostre la laborator si asteptam rezultatul analizelor. Sunt increzator ca vom avea cel putin 3 arome de chia care vor rezista mult mai bine. Nu stiu exact valabilitatea, dar ma astept la 2-3 saptamani.

Cand intram in mai toate magazinele cu produsele Ohvaz?

Ai putea zice – de ce vrei mai mult de 10 zile? Cine naiba cumpara zeci de borcane de ovaz sau chia? Magazinele. Ei sunt a doua parte din aceasta ecuatie. Acum suntem prezenti in vreo 30 de magazine partenere, dar mai toti patronii se feresc de ovaz si chia fiindca expira prea repede. Asta chiar daca noi acceptam marfa expirata inapoi. Altfel zis, ei nu pierd nici un ban daca produsul nu se vinde.

De ce refuza sa listeze aceste produse chiar daca nu au nici un risc? Sincer, cred ca nu vor sa se complice. E un proces intreg care e relativ greoi. Sunt facturi de emise, avize de insotire, proces verbal de retur. Nu e chiar simplu. De ce sa te complici? Mai ales cand nu e o cerere de nu se mai poate pentru ovaz cu lapte sau budinca de chia.

Revenind, la chia suntem ok. Ca fapt divers, analizele la laborator costa sute de euro pentru fiecare aroma si sunt putine laboratoare in Romania care chiar fac o treaba buna. Dar asta e o alta discutie pentru o alta zi.

La ovazul cu lapte continuam sa lucram ca sa avem o textura buna, calorii putine, suficiente grasimi sanatoase, putine zaharuri, dar multe proteine. Plus, desigur, termen de valabilitate de cel putin 14 zile. Ceea ce descriu aici este un fel de unicorn. Dar chiar daca echipa e uneori descurajata cand testul cu numarul 50 tot nu e ceea ce trebuie, eu ii impulsionez in fiecare zi sa mergem mai departe.

Nu ca sunt inconstient sau optimist convins. Dar nu am de ales. Vreau tare mult sa nu mai primesc mesaje de la clienti nemultumiti ca le-au expirat produsele inainte de termen. Vreau mai mult decat orice sa rezolv problema asta care simt ca ne-a tinut tare mult in spate.

Ce ne tine cel mai mult in spate la Ohvaz

Ma intreba cineva de ce unii clienti nu comanda a doua oara. Pai, e simplu, daca tu comanzi 10 borcane si 3 iti expira, aia sunt bani aruncati pe geam. Sigur ca noi oferim tot felul de reduceri, produse cadou si alte cele, dar impresia proasta tot ramane. Noi, ca romani, suntem foarte aprigi. Ai facut o miscare gresita si asta a fost – e tare greu sa ii schimbi parerea cuiva. Inteleg complet. Tocmai de asta tin atat de mult la prelungirea valabilitatii si de asta am vrut sa iti povestesc despre ce facem.

Ah, ultima chestie – tehnologul pe care l-am angajat – e o doamna cu mare-mare experienta in domeniul alimentar. Dar te rog sa tii cont – nu exista competitori. Ovazul cu lapte nu este un produs cu istoric. Altfel zis – orice tehnolog, orice bucatar, nu va avea experienta directa cu acest produs. Nu e ca si cum cineva are solutiile, dar noi nu reusim sa discutam cu acea persoana.

Ca fapt divers – discut in mod constant cu tot felul de firme de marimea mea, unii chiar competitori, si ne sfatuim deschis legat de tot felul de lucruri. De la materie prima la procese de productie la retete. Suntem o mana de producatori in Romania de nivelul asta de sub 1-2 milioane de euro cifra de afaceri. Nu vorbesc de companii mari, infiintate in primii ani din 90. Si fiindca suntem atat de putini, discutam. Eh, cand vorbim despre ovaz cu lapte, nu ai cu cine sa te sfatuiesti.

Ca e vorba de shaorma, panouri solare, case modulare, tot gasesti pe cineva cu experienta. La ovaz cu lapte, nu. Asta e situatia, nu ma plang, stiam de la inceput ca va fi dificil. Sincer nu ma asteptam sa fie chiar atat de greu, dar acum ca am intrat in hora, trebuie sa dansez. Ma bucur totusi de un lucru – clientii nostri sunt, marea lor majoritate, oameni foarte ok. Sunt intelegatori, comunicativi, ne dau feedback. Iar asta conteaza enorm pentru intreaga echipa. Multumesc si daca vrei sa ne sustii, iti astept comanda ta pe ohvaz.ro.

"Ne-am refacut site-ul. Daca aveti probleme tehnice, rog sa ne contactati"
Mergi către coș